Cum ne spala scoala creierul

0

Posted by beng | Posted in Social & Fun | Posted on 28-10-2012

Tags: , , , , , , ,

Scoala ar trebui sa fie acel loc in care copiii se duc cu placere, in care afla lucruri noi si in care acumuleaza si isi perfectioneaza cunostintele si abilitatile. Ce ar trebui imbunatatit in actualul sistem de invatamant romanesc este interesant creionat in eseul de mai jos, semnat Andy Szekely, binecunoscut antreprenor, trainer, autor si public speaker cu o experienta de peste 15 ani in educatia oamenilor maturi.

Am sa incep cu o afirmatie simpla: Scoala ne spala creierul si nu e vina dascalilor

Sa explic:

Faptul ca sistemul de educatie este falimentar este responsabilitatea… sistemului educational…

La fel ca in alte tari, trecerea la era informationala si progresul tehnologic au lasat in urma educatia clasica.

Astazi ai informatia dorita la un click distanta, deci scoala bazata pe retinerea de informatii devine mai putin relevanta si pana cand se va adapta va produce din ce in ce mai multa frustrare la copii si la parinti…

In schimb, daca am face scoala pornind de la nevoia concreta de prosperitate, am avea o patura de mijloc solida si majoritatea oamenilor ar fi independenti financiar.

 

In continuare am sa demonstrez cum, prin 3 actiuni concrete!

 

Practic, sunt 3 lucruri pe care daca scoala le-ar face diferit, ar inversa comportamentele neproductive pe care le genereaza azi:

 

1. Scoala ar trebui sa incurajeze greselile, nu perfectiunea !

Cand un elev ia nota 6, accentul este pus pe faptul ca lipsesc 4 puncte pana la perfectiune.

Cum ar fi daca profesorii ar spune:

 

WOW!!! Bravo, felicitari ca ai luat 6, pentru ca data trecuta ai luat 5! Este un progres extraordinar ! Eşti un copil minunat !!! Uraaaaa ! …şi apoi, dupa o vreme… hai sa vedem cum putem ajunge la nota 7…

 

In schimb, scoala promoveaza mentalitatea premiantului:

Ia uite ce note bune a luat Mitica !

Din nefericire si Mitica este spalat pe creier, pentru ca desi a luat 10 pe linie, cand vrea sa se descurce in viata, el constata ca abilitatea de a invata de 10 nu e platita la fel de bine ca abilitatea de a accepta refuzurile atunci cand faci o vanzare !

 

Mitica ajunge atunci din performer in clasa un performer al dezamagirii si incepe sa isi “distribuie” negativitatea in jur, acuzandu-i pe cei fara scoala care ajung bogati !

 

De fapt, cei fara scoala sau care au fost slabi la invatatura, dar care si-au creat propriul lor mecanism de dezvoltare a stimei de sine, inteleg ca o GRESEALA e un semnal necesar pentru corectia de parcurs, nu o cadere in dizgratie.

 

Concluzie: avem nevoie de o scoala care incurajeaza greselile ca parte importanta din PROGRES, nu perfectiunea, ca parte impotenta pentru succes…

 

Cum?

Prin schimbarea felului in care profesorii si elevii dau feedback! (aici e o intreaga teorie pe care nu o voi detalia acum, dar important de stiut e ca solutia exista si e foarte practica)

2. Scoala ar trebui sa incurajeze cooperarea, nu competitia…

Premiantul Mitica le arata el tuturor colegilor de clasa ca e cel mai bun …

Si? Ce e cu asta?

 

Peste 10 ani, cand Mitica va incerca sa se descurce intr-o lume antreprenoriala, le va arata tuturor cat de bun este in continuare si va avea foarte multa dreptate si foarte putini bani…

In lumea reala, cei care coopereaza castiga mult mai mult decat cei care pun accentul pe competitie…

Nu spun ca nu e nevoie de competitie… dar e important ca lupta aceasta sa fie perceputa ca un joc, nu ca un razboi, iar copiii trebuie indrumati sa o perceapa ca joc, altfel vor avea inclinatia naturala sa o duca la extrem…

Cu cat inainteaza in varsta, cu atat ar trebui sa se puna accent mai mare in scoli pe cooperare…

 

Din pacate, in multe scoli inca se intampla invers…

 

Concluzie: avem nevoie de o scoala care sa invete copiii cum sa lucreze in echipa, sa socializeze si sa influenteze cu integritate.

 

Cum ?

Marind foarte mult procentul de timp petrecut in clasa (sau afara) cu jocuri experientiale din care sa rezulte importanta cooperarii.

 

 

3. Scoala ar trebui sa puna accentul pe practicile care imbogatesc omul, nu pe informatiile care imbogatesc doar cultura generala

Ce este o practica de imbogatire? Orice activitate care este direct legata de bunastarea financiara. Cele mai evidente sunt: vanzarile, marketingul, networkingul si public speaking-ul.

 

Orice om care are astfel de abilitati se poate descurca inclusiv atunci cand ajunge intr-o tara straina fara bani si fara posibilitati de comunicare cu cei de acasa.

 

Este suficient sa caute un antreprenor caruia sa ii explice cum ii poate mari vanzarile, contra unui procent din rezultat…

 

Concluzie: Avem nevoie de o scoala care pe langa cultura generala, sa investeasca masiv timp si efort in educatia practica – sa ii inveţe pe copii principiile vanzarii, ale marketingului facut cu integritate, ale discursului public, etc…

 

Cum ?

Prin jocuri de rol, studii de caz si exercitii adaptate varstei lor. Dar pentru asta ar trebui ca profesorii insisi sa fie specializati in acest sens, iar asta nu se intampla, in primul rand pentru ca educatia profesorilor este de alta natura…

 

 

Asadar, pana cand acest gigant muribund care este sistemul educational isi va lepada pielea scorojita odata cu naravurile vechi, orice om matur, mai ales daca este parinte, ar trebui sa suplineasca lipsurile din sistem…

Write a comment

*